TURQUALITY YÖNETİM DANIŞMANLIĞI
Turquality Dünyanın Devlet Destekli İlk ve Tek Markalaşma Programıdır. 2007 yılında faaliyete geçen program ilk hedef 10 yılda 10 dünya markası yaratmak olup tekstilciler yönelik bir program olarak tasarlandı. Ancak programın değeri ve getiri ölçütleri diğer sektörlerinde ilgisini çekti ve markalaşma alanında bir çok farklı sektörden firma bu programa dahil oldu.Turquality 2 ana program ve 2 ayrı tebliğde oluşmaktadır. Bunlar;2006/4 Sayılı Tebliğ (Markalaşan ürünlere yönelik)
- Turquality ana program 5 yıllık hedef pazar bazında desteklerin bakanlığın belirlediği yıllık limitler dahilinde olduğu program
- Marka programı ise 4 yıllık süre ile destek başlıkları aynı olup sadece limitleri olduğu programdır.
2015/9 Sayılı Tebliğ (Markalaşan Hizmetlere Yönelik)
- Turquality ana program 10 yıl boyunca desteklerin bakanlığın belirlediği yıllık limitler dahilinde olduğu program,
- Marka programı ise 4 yıllık süre ile destek başlıkları aynı olup ilgili tebliğe göre limitleri olduğu programdır.
Detaylar aşağıda yer almaktadır.Turquality programının başlıca amaçları;
- Şirketlerin marka gücü ve kurumsal altyapısını güçlendirmek
- Yurtiçinde marka bilinci ve farkındalığı yaratmak
- Küresel Türk markalarından yurtiçinde lokomotif oluşturmak
- Marka potansiyeli olan firmalara global bir marka olma yolunda finansal kaynak sağlamak
Dikkat ederseniz yukarıda bahis edilen konular bir firmanın kurumsallaşması için genel alt yapı ihtiyacını ortaya çıkarmaktadır. Turquality Programına Giriş Kriterleri Öncelikle firmanın yurtiçinde marka tescilinin olması gerekli daha sonrasında ise yurtdışı hedef pazarlarında en az bir ülkede marka tescil zorunluluğu bulunmakta, bu ilk ve en önemli şart. Diğer bir şart ise (2006/4 sayılı tebliğ için) 3 yıllık geriye dönük toplamda 9 milyon USD şirket veya şirketler gurubu kapsamında markalı/markasız ihracat yapmış olmak gereklidir.AZAMİ OLARAK İSTENEN KURUMSAL ALT YAPI KONULARI
- Stratejik Planlama ve Kurumsal Performans Yönetimi
Firmaların oluşturdukları vizyon ve misyon doğrultusunda stratejik hedeflerini belirleyebilmeleri için pazar, rekabet, müşteri, kanal, ürün analizi gibi çalışmalar yapmaları gerekmektedir. Bu kapsamda firmaların oluşturacakları uzun vadeli stratejik planlar, buna bağlı olarak geliştirilecek iş planlarıyla desteklenmeli ve bütçe ile entegre edilmelidir. Stratejik planlama çerçevesinde yapılan tüm aktivitelerin belirli dönemlerde ölçülerek kurum performansının yönetilmesi önem taşımaktadır.Stratejik Planlama ve Kurumsal Performans Yönetimi Ana Konuları:
- STRATEJİK PLANLAMA
- İŞ PLANLAMA
- BÜTÇELEME – RAPORLAMA
- KURUMSAL PERFORMANS YÖNETİMİ
- Finansal Performans
Firmaların markalarını global arenaya taşıyabilmeleri, geleceğe dönük yatırımlarını gerçekleştirebilmeleri, markalarını uluslararası pazarda konumlandırabilmeleri, marka, pazarlama ve tanıtım faaliyetleri gerçekleştirebilmeleri, operasyonlarını sürdürebilmeleri için finansal performanslarının güçlü olması gerekmektedir. Bu kapsamda; firmaların aktiflerini ve borçlarını etkin bir şekilde yönetmeleri ve kaynak planlaması yapmaları beklenmektedir.Finansal Performans Ana Konuları:
- BİLANÇO DEĞERLERİ
- FİNANSAL TABLOLAR
- YATIRIMLAR
- Marka Yönetimi ve Marka Performansı
Mevcut markaların yönetim ve iletişim stratejileri incelenerek performans değerlendirmesi yapılacak ve çalışmanın sonunda hangi marka/markalar ile Turquality/Marka Programı’na başvurulacağına karar verilecek.Firmaların markaları için uzun vadeli marka stratejilerini belirlemeleri, markalarını hedefledikleri pazarlarda doğru konumlandırmaları, belirledikleri stratejiler doğrultusunda marka planlarını geliştirmeleri ve plan dahilinde uygulamaya geçirmeleri gerekmektedir. Firmaların marka stratejilerini geliştirebilmeleri ve marka hedeflerini belirleyebilmeleri için vizyonu geniş bir yönetime ve marka konusunda uzman bir kadroya sahip olmaları, marka konumlamasının geçerliliğini hedeflenen pazarlarda düzenli olarak takip etmeleri ve elde edilen sonuçları hedeflerle karşılaştırarak aksiyonlar almaları markanın etkin yönetilmesi için önem taşımaktadır.Marka Yönetimi Ana Konuları:
- MARKA STRATEJİSİ
- KONUMLANDIRMA
- MARKA İLETİŞİMİ
- MARKA PERFORMANSI
- Yeni Ürün Geliştirme
Global arenada rekabet edebilmek için firmaların ürün stratejisi geliştirmesi, birimler arasında işbirliği ve koordinasyon sağlaması, teknolojiyi etkin olarak kullanılması gerekmektedir. Firmaların ürün tasarım/araştırma ve geliştirme faaliyetlerine gereken kaynağı ayırmaları ve bu konuda yatırım yapmaları, inovasyona yönelik ürünler geliştirmeleri, geliştirdiği ürünler ile ürününü diğerlerinden farklılaştırabilmesi, markalaşma sürecinde etkili olan en önemli unsurlardan biridir. Ürün Tasarım/Araştırma ve Geliştirme Ana Konuları:
- TASARIM – GELİŞTİRME ve PORTFÖY STRATEJİSİ
- TASARIM ve GELİŞTİRME SÜREÇLERİ
- KAYNAK YÖNETİMİ
- PORTFÖY YÖNETİMİ
- Müşteri, Pazarlama ve Ticaret Yönetimi
Firmaların uzun vadeli stratejik planlarında belirlemiş oldukları stratejik hedeflere ulaşmak için yerine getirmeleri gereken pazarlama faaliyetlerinin uygulanması ve etkin yönetilmesi gerekmektedir.Bu kapsamda firmaların pazardaki güçlü ve zayıf yönlerini araştırmak, hedeflenen pazarların dinamiklerini analiz etmek ve anlamak, müşterileri tanımak ve onların yaşam tarzlarını anlamak, rakipleri takip etmek, gibi çalışmalarda bulunmak pazarlama faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi için önem taşımaktadır.Pazarlama faaliyetleri marka stratejisi ve konumlandırılması ile paralel olarak yürütülmeli, yerel farklılıklar analiz edilerek etkili bir pazarlama zekası ile hedef-odaklı faaliyetler geliştirilmelidir. Global büyüme sürecinde, pazarlama ile birlikte satış etkinliğinin de hedeflenen pazarlarda artırılması, satış gücünün kuvvetlendirilmesi ve satış organizasyonunun etkin bir biçimde yapılandırılması ve yönetilmesi gerekmektedir.Pazarlama, Müşteri ve Ticaret Yönetimi Ana Konuları:
- SATIŞ YÖNETİMİ
- PAZARLAMA YÖNETİMİ
- MÜŞTERİ YÖNETİMİ ( PERAKENDE )
- MÜŞTERİ YÖNETİMİ ( B2B )
- OPERASYON YÖNETİMİ
- TİCARET YÖNETİMİ
- Tedarik Zinciri Yönetimi
Planlama, satın alma, üretim, depolama, dağıtım ve kalite süreçleri gözden geçirilecek.Firmaların global platformda rekabet edebilmeleri için pazara doğru ürünü, doğru zamanda, iyi kalitede, doğru fiyatta sağlamaları gerekmektedir. Tüm bunların gerçekleşmesi için müşteri talebinden satın almaya, üretimden dağıtıma kadar uzanan zincirin, malzeme ve bilgi akışının ve kaynaklarının etkin bir şekilde planlanması ve yönetilmesi gerekmektedir. Firmaların operasyonel mükemmelliği hedeflemeleri ve bu hedef doğrultusunda operasyonlarını sürekli iyileştirmeleri, pazar taleplerini esnek bir yapıda ve istenen zamanda karşılayabilmeleri, maliyetleri kontrol edebilmeleri, verimliliği artırıcı inisiyatifler almaları global anlamda markalaşma sürecinde firmalara destek olacak ve markalaşma sürecini tetikleyecek önemli etkenlerdendir.Tedarik Zinciri Yönetimi Ana Konuları:
- PLANLAMA
- SATINALMA
- DEPOLAMA
- DAĞITIM
- KALİTE
- İnsan Kaynakları
Firmaların belirledikleri stratejileri ve süreçleri doğrultusunda, operasyonlarını destekleyecek organizasyonu oluşturması, sahip olduğu insan kaynağını etkin bir şekilde yönetmesi, elde tutması, çalışanların performansını ve verimliliğini artıracak aksiyonlar alması ve mevcut insan kaynağını yetiştirmesi sürdürülebilir büyüme açısından büyük önem taşımaktadır.İnsan Kaynakları Yönetimi Ana Konuları:
- ORGANİZASYON YÖNETİMİ
- SÜREÇ YÖNETİMİ ( İŞ AKIŞLARI – PROSEDÜRLER )
- KAYNAK – TEKNOLOJİ YÖNETİMİ
- Kurumsal Yönetim
Firmalarda strateji ve operasyonları destekleyecek gerekli mekanizmaların işletilmesi, firmaların profesyonel ve kurumsal bir yapıda yönetilmesi, organizasyon yapısının işlevselliği, politika, süreç ve prosedürlerinin dokümante edilerek iletişimin etkin akışının sağlanması global platformda çalışabilmek ve rekabet edebilmek için önem taşımaktadır.Kurumsal Yönetim Ana Konuları:
- YÖNETİM YAPISI
- PAY – MENFAAT SAHİPLERİ İLE İLİŞKİ YÖNETİMİ
- KAMUYA AÇIKLIK
- Bilgi Sistemleri
Firmaların stratejileri doğrultusunda belirledikleri süreçleri destekleyecek, operasyonların daha verimli ve etkin olarak yönetilmesini ve kontrol edilmesini sağlayacak Bilgi Sistemleri altyapısının oluşturulması kısa ve uzun vadede büyümenin önemli tetikleyicilerindendir.Bilgi Sistemleri Yönetimi Ana Konuları:
- B.S. SİSTEM ALTYAPISI
- OPERASYON PLANLAMA
- TEKNOLOJİK YATIRIM UYGULAMALARI
Bu kapsamda firmalar kendi kurumsal yapılarını geliştirerek programa giriş hakkı kazanıyorlar. Eğer bu konulara ait birimler yok ise gerek danışmanlık alarak gerekse kendi içlerinde bu birimlerin açılması yönünde çalışmalar yapılması gereklidir.Belirtilen konularda yapılan çalışmalar neticesinde Bakanlığa yapılan 20.000 TL lik harç yatırarak denetleme başvurusu ile Ekonomi Bakanlığının belirlemiş olduğu yönetim danışmanlık firmaları tarafından denetim gerçekleştirilir. Yapılan denetim neticesinde 60-80 puan arası alan firmalar Turquality Marka Programına, 80-100 puan arası alan firmalar ise Turquality Ana Programa dahil edilmek üzere rapor hazırlanır. Alınan uygunluk raporu ile Ekonomi Bakanlığına gerekli evraklar ile tekrar başvuruda bulunularak Ekonomi Bakanlığında şirket sunumu gerçekleştirilir. Bakanlık uygunluğu neticesinde programa ilgili firma dahil edilir.